Notícia

S’aprova per unanimitat el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMUS) de Vilafranca

22 de juny de 2022

L’Ajuntament de Vilafranca ha aprovat definitivament aquest dimarts, per acord unànime de tot el consistori, el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible (PMUS). El document final que es va portar a aprovació definitiva manté la filosofia del que es va aprovar inicialment el juliol de l’any passat.  Des de llavors el pla va estar sotmès a un període d’informació pública en el que es van poder  presentar al·legacions, de les quals el document final n’ha incorporat un 70%. El pla ha rebut també els informes favorables de la Direcció de Polítiques Ambientals i Medi Natural de la Generalitat i l’Autoritat Transport Metropolità (ATM).

D’acord amb la normativa vigent, tots els municipis que són capital de comarca estan obligats a regir-se per un PMUS. El Pla de Mobilitat de Vilafranca, com a eina per planificar les actuacions en matèria de mobilitat urbana, té una vigència de 6 anys i s’estructura en dos triennis, en els quals proposa realitzar fins a 55 actuacions. Les actuacions estan distribuïdes en 6 àmbits: mobilitat a peu (11), en bicicleta (10), transport públic (13), vehicle motoritzat i aparcament (16), distribució urbana de mercaderies i sensibilització ciutadana (5).

El cost estimat d’aquestes actuacions és d’uns 3,8 MEUR. Aquesta xifra s’ha de complementar amb actuacions que no són de competència municipal i que han d’executar altres administracions.

El regidor d’Urbanisme, Francisco Romero, exposava en la seva intervenció al ple que “el Pla d’Intervenció Integral al Centre i al carrer Comerç PIICC en execució ja implementa un conjunt d’actuacions previstes en el Pla de Mobilitat en primera fase i ens porta a una inversió per habitant rècord des de l’any 1979 amb un cofinançament d’altres administracions de prop del 50%”. En aquest sentit va enumerar la reurbanització de la plaça de l’Oli, dels carrers Comerç, Carme, Banys, Tossa de Mar, General Prim i Sant Julià i de la rambla de la Girada, a les quals cal afegir les darreres millores en el bus urbà, el carril bici cap als Monjos i l’itinerari cap a les Cabanyes.

Per la seva banda, el regidor de Mobilitat, Aureli Ruiz, explicava que el pla té en compte que Vilafranca és “una ciutat activa, comercial, pol d’atracció, nucli comarcal i punt de confluència de la mobilitat territorial” i que el document té vocació de ser dinàmic i adaptable a les demandes que sorgeixin els propers anys. Per Ruiz, l’objectiu final del pla és “millorar la qualitat de vida a Vilafranca, perquè amb la reducció del vehicle privat aconseguim un aire més respirable i millorem la salut. Hi hem de posar recursos per fer-ho possible”.